Olimpiadă şcolară

Pe data de 12 decembrie va avea loc Olimpiada pe şcoală la limba şi literatura română.

sâmbătă, 25 octombrie 2014

Omonime.Paronime

 OMONIMELE
În limba română există cuvinte ce au formă identică şi sensuri diferite.Aceste cuvinte poartă denumirea de OMONIME şi uneori pot creea confuzii în mintea unor vorbitori care nu au vocabularul foarte bine dezvoltat.De obicei,sensul acestor cuvinte îl aflăm din context.Omonimele pot fi părţi de vorbire identice sau diferite.
Exemplu: Am văzut un liliac în peşteră.(animal asemănător unui şoarece cu aripi- substantiv)
               Mama a cules un buchet de liliac .(floare- substantiv ).
          
               Am văzut un câine mare.( înalt- adjectiv)
               Azi am fost la mare.( apă aflată pe marginea unei plaje - substantiv).

Omonimele sunt OMOFONE ŞI OMOGRAFE.
1.Omofonele sunt cuvintele care se pronunţă la fel ,dar se scriu diferit.
                    Exemplu: Ne-a spus Ionuţ să venim la şcoală.
                                  Am învâţat că ,,nea'' înseamnă zăpadă.

2.Omografele sunt cuvintele care se scriu la fel dar se pronunţă diferit( Au accentul pe silabe diferite).
                    Exemplu: Am făcut cinci copii xerox.
                                   În clasă erau prezenţi doar cinci copii.




PARONIMELE
PARONIMELE sunt cuvinte cu formă aproape identică (uneori diferă un singur  sunet) şi cu sensuri diferite.
  Exemplu: Pronumele este o parte de vorbire.                   Fiecare om are un nume şi  un prenume.  
  Atenţie!
  * Criteriul după  care o pereche de cuvinte e considerată pereche paronimică este cel al  atracţiei (confuzie paronimică). Vorbitorul foloseşte cuvântul uzual în locul  celui mai puţin cunoscut, evidenţiindu-şi în felul acesta gradul de incultură.
 Exemplu: conflicte familiare în loc de conflicte familiale
(familiar = intim, apropiat; familial = legat de familie)
 localitatea    originală   în   loc   de   localitatea originară                             
(original = deosebit, aparte; originar —  de origine)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce problemă ai întâmpinat la această lecție?