Olimpiadă şcolară

Pe data de 12 decembrie va avea loc Olimpiada pe şcoală la limba şi literatura română.

marți, 9 decembrie 2014

Modul supin




Supinul este modul nepersonal/ nepredicativ care indica scopul acţiunii, destinaţia şi provenienţa unui obiect.

Se formează din participiul invariabil precedat de o prepoziţie simplă sau compusă:

  • după
  • la,
  • pentru
  • de la

  • de, cu, la, pentru, după + participiul verbului:

  • de învăţat

  • la învăţat

  • după învăţat

  • pentru învăţat

a) scopul actiunii: Ei au plecat pentru vănat.
b) destinatia obiectului: Am adus unelte de pescuit.
c) provenienta: Fructele sunt de la cules.

Funcţii sintactice;
 -    SUBIECT: De citit este o plăcere.
-    NUME PREDICATIV: Plăcerea mea este de citit multe cărţi.
-    ATRIBUT VERBAL: Plăcerea de citit o am din copilărie.
-    COMPLEMENT DIRECT: Am de citit trei romane.
-    COMPLEMENT INDIRECT: M-am plictisit de citit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce problemă ai întâmpinat la această lecție?